Можете да търсите продукти на ИКЕА като ползвате снимка
Вижте как работи
Качете снимка
Как работи?
Качете продуктова снимка или комбинация

Можете да намерите всеки ИКЕА продукт бързо и лесно като използвате функцията за търсене по снимка.

Вижте резултати за подобни продукти

Продуктите, които ще бъдат показани в резултатите ще бъдат подобни на тези от снимката.

Открийте същите или подобни продукти на тези, които търсите

Изберете любимия си ИКЕА продукт.

Поддържат се файлове JPEG и PNG до 5MB. Поверителността на вашата информация е много важна за нас! Моля, не качвайте снимки с хора.
Списъкът с любими продукти е празен.


Имаме ли смелост да говорим открито за тормоза в училище?
Да бъдем в час с проблема означава да можем да говорим честно за него – и да бъдем смели. Нека не оставяме децата да се справят сами в трудна ситуация.


Как да говорим с детето си?

Важно е постоянно да говорим с детето си, да се интересуваме от неговия живот, да го опознаваме и градим доверие. Така е по-вероятно то да ни потърси за помощ, ако има някакъв проблем. Когато става дума за насилие, е важно да обясним какво е то, защо се случва, както и самите ние да бъдем пример с поведението си и да помагаме на детето да гради самоувереност. Повече съвети вижте тук.


Как да разпознаем знаците на насилие?

Когато познаваме добре детето си, всяка необичайна промяна трябва да е знак за внимание. Внезапна незаинтересованост към училище, повишено безпокойство, чести физически наранявания са някои от белезите. По-подробно вижте тук. Важно е да не прибързваме със заключенията, а да отворим място за спокоен и открит разговор.

А ако моето дете причинява тормоз?

Важно е да знаем, че няма деца, лоши по природа – тормозещият също има нужда от помощ, освен че трябва му бъдат поставени и ясни граници. Децата, които упражняват тормоз, често искат да се впишат или опитват да се справят със собствените си объркани емоции. А понякога самите те са жертва или свидетели на насилие. Важно е да се вгледаме в себе си и да видим кое може да влияе на детето ни по този начин, да го насърчим да се извини и да намерим добър начин за приобщаването му в бъдеще.

Как да подкрепя детето си?

С подкрепа без осъдително отношение. Много е важно да изслушваме детето внимателно и да му помогнем то да се справи, а не да действаме вместо него. Да кажем, че му вярваме, ако е преживяло насилие, и че пострадалият не носи вина за това. А ако е извършило тормоз – да разберем коя своя нужда е задоволило по този неприемлив начин. Можем да търсим съвет и подкрепа от класния ръководител, училищния психолог, както и специализирана помощ – социален работник, психолог или друг специалист.



Колко често се случва и на другите?

Едно от три деца е било обиждано в училище. За жалост това се случва прекалено често. Тоест дори да имаш усещането, че това се случва само на теб, всъщност е пълно с хора, които са се преборили с този проблем. Затова е добра идея да протегнеш ръка и да потърсиш помощ, ако минаваш през това.



Как да преодолея срама?

Не е лесно, когато те тормозят, и това често води до желанието просто да не говориш с никого за проблема. Но няма защо да се опитваш да се справиш сам. Разговаряй с учител, близък приятел или с родителите си. Тях ги е грижа ти да си добре и ще ти помогнат. Виж повече тук.

Всеки ученик, родител или учител може да намери информация и съвети в разговор с чат-бот, създаден с подкрепата на УНИЦЕФ. Научи повече тук или потърси „БОТкрепа“ в търсачката на Viber.




От 2019 ИКЕА България подкрепя програмата на УНИЦЕФ България за безопасна училищна среда и предотвратяване на тормоза и насилието „Стъпки заедно“. Програмата се изпълнява съвместно с Министерството на образованието и науката и с активното участие на училищата, надграждайки добрите практики и съществуващ опит в страната. Партньорството между двете организации е в проекти за промяна в училищната среда и създаване на пространства, където децата се чувстват уверени да споделят и генерират идеи за подобряване на училищния климат – по този начин се създават условия за намаляване на стреса и откъсване от училищната рутина.